Afspraak maken?

Bel: 06-27036411

Of stuur een berichtje:
Email:
Onderwerp:
Bericht:
Anti-spam vraag: Wat zijn de laatste 2 cijfers van mijn telefoonnummer

Wat is sportmassage?

Sportmassage is massage speciaal voor sporters (en dan niet alleen topsporters). Het bevordert het herstel, voorkomt sportblessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en een betere sportprestatie. Sportmassage kan op vier momenten toegepast worden:

·       één of enkele dagen na een training of wedstrijd
·       voorafgaand aan een sportieve activiteit als onderdeel van de warming-up
·       tussendoor, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd
·       direct -- als onderdeel van de cooling-down -- of binnen enkele uren na een sportieve activiteit
 

sportmassage

Vóór het leveren van een prestatie moet het lichaam in de "prestatiestand" gebracht worden. Dit doe je door middel van een warming-up. Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Deels kan dit met behulp van een sportmassage. Een voorbereidende sportmassage kan door sporters, naast de fysieke voorbereiding, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden op de te leveren sportieve prestatie.
Na de sportieve activiteit is het doel van de sportmassage tegengesteld: de spieren moeten dan weer tot ontspanning gebracht worden. De sportmasseur past handgrepen, tempo en dosering van de sportmassage toe afhankelijk van het doel en de toestand van de spieren.

Door training en het leveren van sportieve prestaties (bv een lange fietstocht) loopt het lichaam schade op. Spieren spannen zich tijdens het leveren van prestaties aan, ze leveren kort- of langdurig kracht en ze zijn onderhevig aan rek. Het band- en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op. Met sportmassage wordt het lichaam geholpen bij het herstel zodat het steeds beter kan presteren.
 

Wat zijn de effecten van een herstel-sportmassage?
Het belangrijkste effect is afname van de spierspanning. Hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en bouwstoffen kunnen aangevoerd worden. Vochtophoping als gevolg van spierschade zal beter afgevoerd kunnen worden. Training en het leveren van sportieve prestaties (en dat doen wij als toerfietsers ook!) zijn een voordurende belasting voor het lichaam. Een eenmalige sportmassage kan heel prettig zijn, maar heeft slechts een zeer beperkt effect. Afhankelijk van je mogelijkheden is het aan te raden om je minimaal één keer per twee weken te laten masseren. Een sportmassage van de meest belaste spiergroepen duurt minstens een half uur.